
De Nationale Bank van België

Briefing.
“Een job hebben bij de Nationale Bank van België? Da’s werken in een saai, log en stofferig bedrijf. Toch?” Nee, je slaat de bal helemaal mis. En je bent lang niet alleen. De NBB vroeg Fantastic om verandering te brengen in de manier waarop mensen een job bij de Bank zien, het employer brand te versterken én nieuwe collega’s aan te trekken.
Onze aanpak.
Onze eerste stap: het DNA van de Nationale Bank en haar medewerkers analyseren. De gekozen methode: kwalitatieve focusgroepen. Op basis van die resultaten stelden we EVP-bouwstenen op, waaruit ons creatief team in samenspraak met de NBB het employer brand concept ‘Zo zijn wij.’ destilleerde. Een korte, maar krachtige slagzin waarmee de NBB voortaan haar mensen in de spotlight zet én naar nieuwe collega’s zoekt. Waarom die? Omdat de NBB wil tonen wie en hoe het echt is.
Zo zijn wij.
Een herkenbaar logo, echte medewerkers en de uit de focusgroepe gedestilleerde EVP-waarden. Die drie brachten we samen in de campagnebeelden voor het vernieuwde employer brand van de Nationale Bank van België.
Jobsite
Nieuwe en opvallende campagnebeelden, frisse copy en originele (testimonial)video’s. De ideale ingrediënten voor een aantrekkelijke jobsite die uitlegt waar werken bij de NBB voor staat en optimaal converteert.
Testimonial video’s
Hoe de mensen van de Nationale Bank van België echt zijn, lieten we de mensen van de NBB zelf vertellen met testimonial videos. Niemand meer geschikt, toch? Niet je standaard talking heads, wel collega’s die enthousiast over collega’s vertellen in knappe video’s vol dynamische shots. Daarnaast namen we ook nog korte, maar krachtige – en dus volledig op maat van Linkedin, Facebook en Instagram – Q&A’s op.
Q&A video’s
Interne activatie
Elke medewerker kreeg een totebag met onder andere een activatiebrief, een dopper en een ticket voor de fotobooth. Of dat een succes was? Euhm … Ja!
Jobbeurs
De medewerkers up to date, de jobsite gelanceerd en de crossmediale communicatiemix klaar. What else? Jobbeurzen. We gingen voor een opvallende booth – gezien worden, weet je wel – en een dito informatief drieluik.
Candidate Experience Workshop
Ook hun Candidate Experience werd onder handen genomen. Dit omvat alles wat een potentiële kandidaat ziet, hoort en ervaart als hij/zij in contact komt met je bedrijf. In een workshop van ½ dag analyseren we alle touchpoints die een kandidaat doorloopt en zoeken we naar de beste manier om hen warm te maken voor jouw bedrijf. Interesse in deze workshop? Dit is wat de NBB ervan vond.
“Met sterke visuals alleen kunnen we het verschil niet maken,
deze workshop vertaalde onze waarden naar een echte ervaring.”
– Joris Bernagie –
What’s next?
De externe activatie op basis van een slimme, crossmediale mediamix. Je ziet Zo zijn wij. binnenkort dus op billboards, sociale media, jobsites, nieuwssites en veel meer.
Andere cases.
