Rode Kruis Vlaanderen - FANTASTIC - Het employer branding agency dat met je meedenkt

Briefing.

Als je Rode Kruis-Vlaanderen hoort, denk je wellicht meteen aan hun bloedinzamelingen en opvang voor asielzoekers. De organisatie helpt inderdaad kwetsbare mensen op verschillende vlakken. Daarvoor rekent ze op 1400 gemotiveerde medewerkers. Om hen interne communicatie op maat te bieden, bundelt Rode Kruis-Vlaanderen sinds kort alle informatie op een nieuw platformde Cross Talks-app. Fantastic hielp de nieuwe tool lanceren bij de doelgroepen: het personeel dat instaat voor de bloedinzameling, het personeel in opvangcentra voor asielzoekers, en het ondersteunend personeel. 

Onze aanpak.

Tijdens een uitgebreide analysefase deelden leidinggevenden en medewerkers hun verwachtingen rond de nieuwe tool. Cross Talks moet het intern engagement verhogen, dus is het belangrijk dat iedereen er ook de juiste relevante informatie op terugvindtDat is een hele uitdaging, want de structuur binnen Rode Kruis-Vlaanderen is zeer complex. 

Crossy, de veelzijdige mascotte

Fantastic vertaalde de troeven van de app vervolgens naar een frisse, luchtige lanceringscampagne met mascotte Crossy in een hoofdrol. De leuke, geanimeerde stijl maakt de communicatie vanuit Rode Kruis-Vlaanderen zeer herkenbaar – en een tikje informeelZo werd de interne communicatie losgetrokken van de eerder strakke huisstijl van de organisatieMascotte Crossy is speels zonder kinderlijk over te komen, en kan veel emoties uitdrukken. Hij is een kameleon in deze campagne.

Rode Kruis-Vlaanderen Mascotte

 

 

 

Extra digitaliseringsinitiatief: Tournée Digitale

Cross Talks was trouwens niet het enige vernieuwende initiatief van Rode Kruis-Vlaanderen. De app kadert in een bredere digitaliseringsstrategie. Omdat je in de zee van innovatie soms de juiste koers kwijtraakt, bouwde Fantastic een interne webpagina – Tournée Digitale  die de planning en inhoud van alle vernieuwingen oplijst en medewerkers van Rode Kruis-Vlaanderen het overzicht helpt bewaren. 

 

 

 

Thuiswerk-vriendelijk communicatieplan

Begin 2020 moest iedereen plots flexibel aan de slag met het uitgewerkte communicatieplan: de oorspronkelijke ideeën werden omgetoverd tot een thuiswerk-vriendelijk conceptEr was bijvoorbeeld minder ruimte voor offline visibiliteit, want de mogelijkheden voor onsite promotie vielen gedeeltelijk terug. Als de berg niet tot Mohammed komt Onze oplossing? Een persoonlijkere aanpak, met onder meer promotie via direct mailing. 

 

 

 

Eerste wave: werknemers informeren

Om Cross Talks en Tournée Digitale te lanceren, veroverden we in een eerste wave de huiskamers van de 1400 medewerkers van Rode Kruis-Vlaanderen. We stuurden alle personeelsleden namelijk een informatiepakket mét mocktail en toonden hen meteen de troeven van Cross Talks voor thuiswerk. En om online bellen in deze thuiswerkperiode vlot te laten verlopen, kreeg iedereen oortjes van Crossy. 

 Verder werden de doelgroepen geïnformeerd met een geanimeerde shortvideo en een introductiefilmpje met de gedelegeerd bestuurder van Rode Kruis-Vlaanderen. Op locaties waar het personeel wel fysiek aanwezig mocht zijn, stonden displays met brochures. We gaven ook een infosessie en demo voor leidinggevenden. Ten slotte kregen de werknemers extra informatie via e-mail en de startschermen van hun computer. 

Rode Kruis-Vlaanderen Cross Talks

 

 

 

 

Tweede wave: fear of missing out

De beste manier om mensen van iets te overtuigen, is hen tonen wat ze missen. Die fear of missing out stond centraal in de tweede wave van de launchWe teasden medewerkers over interessante onderwerpen via wobblers op onverwachte plaatsen, brochures, startschermen en affiches. Het volledige verhaal konden ze dan in de Cross Talksapp lezen. Werknemers ontdekten zo welke info ze terugvinden in de app en de call to action bracht meteen verkeer naar Cross Talks

Rode Kruis-Vlaanderen Cross Talks

 

 

 

Fantastic levert fantastisch werk

De doelstelling voor deze campagne was zeer ambitieus: na één maand moest 80% van de werknemers hun weg hebben gevonden naar Cross Talks. Een week na de launch werd de app al door 68% van de personeelsleden gebruikt. Na twee maanden was de adoptiegraad net geen 78%. Om de overige medewerkers over de streep te trekken, zal de FOMO-campagne herhaald worden in een light-versie. 

 

Ben jij op zoek naar een originele campagne of wil je uitpakken met effectieve employer branding? Fantastic denkt graag met je mee. Contacteer ons voor meer info.  

Fantastic Team - Ken Callebaut
Ken Callebaut Creative Director

Samenwerken met een
straffe Creative Director?

Contacteer Ken
Decorational element: geometric shape Decorational element: geometric shape Decorational element: geometric shape

Oeps! Je lijkt te surfen met een verouderde browser. Dit kan er voor zorgen dat je deze website niet optimaal weergegeven krijgt. We raden je dan ook aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een geüpdate browser kan je het internet op een moderne en veilige manier verkennen.