Fantastic agency

27.02.2019 - employer branding

De bouwstenen van een functionele jobsite

Aandacht trekken is belangrijk. Zowel voor wie consumenten wil aanspreken als voor wie nieuwe werknemers zoekt.  Het eerste contact met een bedrijf gebeurt vandaag heel vaak online. Een functionele en aantrekkelijke site kan dan een wereld van verschil maken.

 

Kandidaat-werknemers kunnen zich moeilijk een beeld vormen van wat er zich achter de schermen van een bedrijf afspeelt. Een kort interview en een rondleiding op kantoor volstaan vaak niet. De jobsite zou een complementaire rol moeten spelen tijdens het sollicitatieproces. Maar wat betekent dat nu eigenlijk?

Content is key

Algemene branding is een, employer branding twee. Met een herkenbare identiteit wordt je bedrijf aantrekkelijker voor kandidaat-werknemers. Die identiteit moet op elke pagina van je volledige jobsite te voelen.

Zoeken naar een nieuwe job is zoeken naar een nieuwe werkomgeving. Het is dus zowel voor de sollicitant als voor de werkgever gunstig dat er op de jobsite zoveel mogelijk informatie over de werkomgeving te vinden is. Wat zijn de hoofdactiviteiten van het bedrijf? Welke waarden zijn belangrijk? Zijn er groeimogelijkheden? Welk type mensen werken in het bedrijf?

Stel je werknemers voor. Zo weet de kandidaat meteen wie zijn/haar toekomstige collega’s zijn? Je werknemers worden zo ambassadeurs en helpen je merk mee uitbouwen. Tevreden werknemers tonen dat online en offline zijn als het ware social proofvan de openheid en toffe werksfeer in je bedrijf.

Daarnaast is informatie op vacatureniveau even belangrijk. De sollicitant wil zo veel mogelijk weten over zijn/haar mogelijke nieuwe positie: hoeveel ervaring is vereist, welke taken moeten uitgevoerd worden en welke skills moet de sollicitant zeker op zijn/haar cv hebben? “What’s in it for me?’ is een vraag die zo goed als elke sollicitant zich stelt. Een toffe sfeer, een competitief loon, extra vakantie? Maak de job aantrekkelijk: it’s a two way street!

Een beeld zegt vaak meer dan duizend woorden. Integreer op je website dus ook zeker genoeg beelden- foto én video –van je werknemers, je kantoor en eventuele cases. Een duidelijk identiteit trekt de juiste mensen aan.

Gebruiksvriendelijkheid voor een snellere sollicitatie

Eens sollicitanten alle informatie op je jobsite hebben verwerkt, is het belangrijk dat het sollicitatieproces vlot verloopt. Ook daar hou je als werkgever best rekening mee.

Bied mogelijkheden is de boodschap. Elke sollicitant heeft andere voorkeuren: de ene stuurt met plezier een mailtje met cv en motivatiebrief, de andere houdt van een standaard formulier of verwijst je graag door naar zijn/haar LinkedIn-profiel. Hoe meer opties, hoe eenvoudiger het sollicitatieproces wordt en hoe meer sollicitaties je binnen zal krijgen.

Wil er iemand aan de slag in je bedrijf maar is er niet meteen een vacature? Dan is de open sollicitatie interessant. Bied die optie dus ook aan. Zo leg je ook meteen een databank van potentiële werknemers aan. Handig wanneer er onverwacht een post vrijkomt.

De eerste kennismaking met een bedrijf gebeurt vandaag heel vaak via smartphone.  Zorg dus dat jouw website smartphone friendly is. Een responsieve website toont jouw content zoals het hoort en bespaart heel wat frustraties.

Heb jij deze tips al toegepast op je jobsite?

Fantastic agency

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze digitale wandelgangen.

Lees meer van