Wat moeten we ons daar nu bij voorstellen? Instagram TV kan kort door de bocht vergeleken worden met YouTube. Maar, we moeten er wel duidelijk bij vertellen dat Instagram TV, kortweg IGTV, geen rechtstreekse aanval is naar de videodienst van Google. IGTV komt er eerder als antwoord op de momenteel beperktere Instagram Stories waar gebruikers korte fragmenten uit hun leven kunnen delen.
IGTV laat haar gebruikers toe om video’s van maximaal 10 minuten (of 60 minuten voor de grote influencer accounts) te uploaden. Belangrijke sidenote: de focus ligt op mobile en alle video’s worden dus opgenomen in portrait scape. Daarnaast kan je ook video’s door- en terugspoelen, iets wat Stories niet mogelijk maakt. Wil je daar iets opnieuw bekijken? Dan mag je volledig opnieuw beginnen, vaak tot frustratie van velen.
Daarnaast wil IGTV focussen op authenticiteit. YouTube is voor velen een bron van inkomsten gekomen, vaak volledig geëquipeerd met professionele setups. Jammer genoeg gaat dit vaak ten koste van de authenticiteit. Daar ligt volgens ons een groot potentieel bij IGTV.
Zijn er mogelijkheden naar adverteren? Wel, momenteel nog niet. Maar, Facebook kennende, zal het waarschijnlijk niet al té lang duren vooraleer we hier ook advertentiemogelijkheden aangeboden krijgen.
Zelf denken we dat in de eerste fase vooral influencers er een mooi kanaal hebben bij gekregen om hun (al dan niet gesponsorde) content tot bij hun doelgroep te krijgen via #ad #reclame. Maar, los daarvan is Instagram TV een zeer mooi kanaal die nog maar eens bewijst dat video écht wel booming is.