Fantastic agency

07.02.2019 - employer branding

Minder schermtijd voor meer kwaliteit!

Wanneer je ’s ochtends wakker wordt, grijp je je smartphone om het nieuws te lezen. Op kantoor schrijf je presentaties, analyseer je data en verstuur je mailtjes achter je computerscherm. Tijdens je lunchpauze bestel je snel dat leuke paar schoenen waar je al eventjes je oog op hebt laten vallen en ondertussen stuur je snel een berichtje naar je moeder om te vragen of je dit weekend kan komen eten. Wanneer je dan eindelijk thuiskomt plof je het liefst neer in de zetel voor een stevige Netflix marathon. En plots komt het besef: we brengen de hele dag achter schermen door.

We horen steeds vaker termen zoals “mindfulness” en “social media detox”. Maar waar komen die termen vandaan?

Bij digitalisatie hoort een constante instroom aan informatie en afleidingen. Sociale media en de wondere wereld van het wereldwijde web hebben als functie gekregen dat ze ons laten weten wat we moeten voelen, welke boeken of blogs we moeten lezen en welke films we moeten zien. Soms ontdekken we er zelfs nieuwe hobby’s en beginnen we van de ene dag op de andere aan kalligrafie of gitaar. Het wordt voor sommigen moeilijk om de dag door te komen zonder smartphone of internet. Elke minuut zonder specifieke dagactiviteiten wordt ingevuld met Instagram, Facebook of een game. En dit brengt druk en vermoeidheid met zich mee.

We gaan hier als maatschappij meer en meer op letten. We zijn meer dan ooit bewust van onze verslaving aan technologie en willen hier absoluut iets aan doen. Zo proberen we minder tijd achter schermen door te brengen, meer “aanwezig” te zijn tijdens sociale momenten maar ook tijdens me-time.

Ook bedrijven en technologie spelen hier anno 2019 steeds meer op in. Zo gaan we met de evolutie van voice search rechtstreeks een antwoord kunnen krijgen zonder per se achter een scherm te moeten zitten. Apple heeft vorig jaar een nieuwe functie toegevoegd in iOS waarmee je in de gaten kan houden hoeveel tijd je per dag doorbrengt op specifieke smartphone apps. Android doet dat al jaren.

Welke invloed heeft deze evolutie op de taken van digital marketeers?

Als marketeers hebben wij bij Fantastic een doel: ervoor zorgen dat de tijd die surfers online doorbrengen bij het verwerken van content, kwalitatieve tijd is. Als surfers minder lang online zijn, moeten we als marketeers ervoor zorgen dat de juiste mensen worden aangetrokken op het juiste moment. Time is money, en nu meer dan ooit.

Sociale media en het internet hebben dus een steeds grotere invloed op ons dagelijks leven, maar we mogen niet vergeten dat het beste van sociale media niet op die sociale media zelf gebeurt, maar erbuiten. Denk maar aan die mooie vakantiekiekjes die je deelt.

Let jij tegenwoordig ook meer op de tijd dat je op je gsm of achter andere schermen doorbrengt?

Fantastic agency

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze digitale wandelgangen.

Lees meer van