Fantastic agency

30.10.2018 - employer branding

Social Media Trends binnen Employer Branding

SHARING IS NO LONGER CARING

Social media raakt meer en meer verzadigd en het ‘nieuwe’ is er ondertussen wel al een tijdje van af. Ook in het aantal berichten die gebruikers sharen, zien we een opvallende daling. Vroeger deelden gebruikers vaak, en graag veel. Dat is ondertussen wel anders. Ook daarom is het steeds moeilijker geworden om onze content gedeeld te krijgen. Door deze verandering in gedrag online, is een contentstrategie van 3 jaar geleden vandaag de dag een stuk minder efficiënt.

De daling in sharing op social media kunnen deels verklaren door twee grote pijlers:

1. DE OPMARS VAN PRIVATE SHARING


Gebruikers van social media stappen meer en meer af van het ‘ik deel alles met iedereen principe’ en keren meer terug naar hun persoonlijke en intieme kring. We gaan de conversatie via social media dus wel nog steeds aan, maar één op één (of in intieme groep), niet langer met alles en iedereen. Messaging apps zoals bijvoorbeeld Facebook Messenger en WhatsApp kennen hierdoor een stijgend gebruik.


2. VERMINDERDE ORGANISCHE REACH OP SOCIAL


De organische berichten op onze nieuwsfeeds moeten langzaam aan meer en meer ruimte maken voor gesponsorde berichten. Als merk organisch de doelgroep bereiken wordt dus alsmaar moeilijker en moeilijker.


3. DE TERM ‘DARK SOCIAL’


De trend dat gebruikers meer en meer hun persoonlijke sfeer wensen te bewaken. En, waarbij ze niet langer alles met iedereen willen delen, noemen we ‘dark social’. Ook Facebook lijkt dat op te merken, want ondertussen worden FB-Ads ook al weergegeven in Facebook Messenger.

LINKEDIN MAAKT EEN OPMARS

Waar veel andere sociale kanalen verliezen aan engagement en input van de gebruikers, neemt dat bij LinkedIn juist toe. LinkedIn wordt alsmaar minder en minder gebruikt als een ‘cv databank’ waar recruiters met wat geluk het juiste profiel voor hun vacature kunnen binnenhalen. LinkedIn wordt steeds vaker ingezet als kanaal om echt aan branding en storytelling te gaan doen. Daarnaast is het ook het kanaal bij uitstrek om als professional, brand of bedrijf andere in het netwerk kennis te laten maken met je expertise rond bepaalde topics.

Fantastic agency

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze digitale wandelgangen.

Lees meer van